متابعة _ عبدالرحمن شاهين

سلمى الشيمي، تصدر اسم الموديل “سلمى الشيمي” تريند مصر على مواقع التواصل الاجتماعي، كما تصدرت البحث على مؤشر البحث الأكثر شهرة “جوجل“، وذلك بعد القبض عليها بتهمة نشر مقاطع وصور منافية للآداب العامة، متعديه على مبادئ وقيم المجتمع المصري، وإساءة استخدام مواقع التواصل.

سلمي الشيمي تغضب المصريين

أثارت سلمى الشيمي ردود أفعال واسعة وغضب نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، الذين طالبوا بالقبض على كل من يقومون بنشر المقاطع والصور المنافية للأداب العامة على مواقع التواصل الاجتماعي، ودشنوا هاشتاج بعنوان “سلمى الشيمي”، مطالبين بقطع الطريق على كل من يتكسب رزقه من المقاطع المنافية للأداب، في حين تساءل البعض قائلين: “هي مش اتقبض عليها قبل كدا”.

القبض على سلمى الشيمي، فيتو

علق محمد أسر على القبض على سلمى الشيمي فقال: “أخيرًا الحمدلله عقبال الباقي”


أما مايكل ناصيف فرد قائلًا: ” القبض على سلمى الشيمي سببه اتهامها بنشر مقاطع وصور منافية للآداب العامة، وإساءة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي، وياريت كل الناس اللي زي دي الرجاء القبض عليها علشان الشعب المصري تعب جدا من البشر اللي زي دي”

سلمى الشيمي تنشر صور ومقاطع فيديو مخلة

وقال أحمد خليل: “القبض علي الموديل #سلمى_الشيمي لاتهامهما بنشر صور ومقاطع فيديو مخلة وفيديوهات منافية للآداب العامة تدعوا إلى الفسق والفجور”. 

الموديل سلمي الشيمي، فيتو

أما البرنس محمد فقال: “القبض على سلمى الشيمى بالإسكندرية.. مع السلامه مع إنى متأكد أن البعض هايزعلوا عليها”


بينما عبر عمرو عيد عن ارتياحه للقبض على سلمى الشيمي فقال: “القبض علي سلمي الشيمي عقبال كل السيئات التى خرجت علي اليوتيوب والمستنقعات الرخيصه”


بينما تساءلت إيمان علي قائلة: “هما كل سنه يقبضو عليها”. 

القبض على البلوجر سلمى الشيمي

أما أشرف عدلي فله رأي مختلف، حيث قال: “هي حره يعني هي جاءت لكل واحد فينا في بيته اللي مش عجباه ميعملهاش متابعه وخلاص قال مشاكلنا كلها اتحلت مش فاضل غير ندور علي الخلق اللي بتتصور”. 
وعلقت مرام السيد أحمد قائلة: “احسن حسبي الله ونعم الوكيل عقبال الباقي”. 


أما عمار خيرعوف فرد قائلًا: “يا ريت يكملو الباقي منهم في اسرع وقت”


وقال ربيع محمد: ” فيديوهات غير أخلاقية… في رمضان.. مفاجآت في القبض على البلوجر سلمى الشيمي: جمعت ثروة ضخمة.. وصدمة عن مصيرها”

إحدى جلسات تصوير سلمى الشيمي، فيتو


وردت شوشو عمر قائلة: “ربنا يهدي ويصلح الحال يا رب بجد اصل حرام اللي بيحصل ده بندفع فلوس ونعلم في المدارس علشان يفسدوا بمشاهدة ده ما يرضيش ربنا تاريخ مصر أصلًا ما ينفعش يبقى في حاجات كدا”
وعلقت مامة ملك قائلة: “مع السلامه عقبال الباقى اللى ضيعو شبابنا وبناتنا حسبى الله ونعم الوكيل”

وعبر عصام جمعة عن اندهاشه قائلًا: “مش عارف هي عملت ايه.. مافي الأفلام احضان وعرى ويقولك ده فن”

قرار بقفل التيك توك في مصر

وقال محمود علي: “يجب سجنها خمس سنوات وغرامة مليون دولار يحولوا من حساباتها جزاء لها”
أما حسين سليمان فقال: “سلمى فكره والفكره لا تموت”

جلسة تصوير للموديل سلمى الشيمي، فيتو


وقالت هدى عبد الله: “سلمى الشيمي.. فيه واحدة ست بيت بنقاب بتطلع لنا من حيث لا نعلم علي يوتيوب.. يا رب يمسكوهها هي كمان ويعلقوها”
وعلق عمرو البدري قائلًا: “دى فتاه… بتعمل فديوهات صعبه وملابس صعبه بردو وياريت تتحاسب وما تطلعش الا بحكم كدا يخليها عبره لغيرها…”

عارضة الأزياء سلمى الشيمي، فيتو


ورد أحمد مسعد قائلًا: “اكتر حاجه نفسى تحصل هى أنه يطع قرار بقفل التيك توك في مصر اقسم بالله برنامج سيء واخطر حاجه على ولادنا نفسى بجد دا يحصل”

مخالفة قيم ومباديء المجتمع

وقالت رزقة: “احنا اللى بنعمل كده بنشجعهم ونتفرج عليهم… المفروض نتوقف عن الفرجه عليهم ومتابعتهم”
وعبر وائل اليسكي عن ارتياحه فقال: “المفروض كان يحصل من زمان وتتمنع من الظهور نهائيًا على السوشيال أو القنوات الفضائية”
وقال عادل محمد: “خطوه متأخرة كتير بس كويسه جدا جدا ياريت لو الدولة تتكرم وتحارب الامثال ديه عشان انتشرت جدا جدا علي جميع المواقع وبقت اسهل وسيله لكسب المال وهي التخلي عن القيم والمبادئ الأساسية للمجتمع”

سلمى الشيمي تثير غضب المصريين، فيتو


وقال جاسر علي ” سلمى الشيمي تخرجت من كلية التمريض، وانطلقت في عالم الأزياء وهي بعمر الـ25 عاما. وفي ديسمبر 2020، ألقي القبض عليها عندما اشتهرت بـ”فتاة سقارة”، بعد جلسة تصوير أمام هرم سقارة في البدرشين.”

Loading

By عبد الرحمن شاهين

مدير الموقع الإلكتروني لجريدة الأوسط العالمية نيوز مقدم برنامج اِلإشارة خضراء على راديو عبش حياتك المنسق الإعلامي للتعليم الفني